Szkolenie Organów Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Częstochowie
12 czerwca 2024 14:598 czerwca 2024 r. odbyło się szkolenie Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w Częstochowie. Szkolenie dedykowane było również dla przedstawicieli Okręgowego Sądu, Komisji Rewizyjnej i Okręgowych Rzeczników Odpowiedzialności Zawodowej.
Tematyka szkolenia:
- Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych omówiła koleżanka Renata Sówka
- Relacje interpersonalne pielęgniarek – przedstawienie wyników badań przeprowadzonych przez członkinię OR Szmidt Dorotę.
Wysoki poziom merytoryki wykładowej przerósł moje najśmielsze oczekiwania.
Podsumowanie wykładu Doroty Szmidt.
- Sposób zarządzania personelem pielęgniarskim odzwierciedla się w relacjach pracowniczych, ma również wpływ na budowanie relacji między personelem a pacjentami i ich rodzinami,
- W badanych obszarach dotyczących zarządzania kompetencjami z perspektywy personelu pielęgniarskiego nie zauważono rażących zaniedbań. Jednak każdy z badanych obszarów zarządzania wymaga mniejszego bądź większego udoskonalenia.
- Należy wdrożyć cykliczne szkolenia dla kadry zarządzającej z psychologii celem doskonalenia kompetencji interpersonalnych,
- Należy stworzyć warsztaty, na których kadra zarządzająca mogłaby zdobywać umiejętności potrzebne do rozwiązywania konfliktów pracowniczych wynikających ze specyfiki pracy,
- Należy prowadzić rejestr dotyczący przebiegu rozwoju kariery zawodowej podległego personelu, 6. Należy prowadzić systematyczną ocenę pracowniczą zawierającą dobrze zrozumiały sposób oceny.
Renata Sówka rozpoczęła wykład sentencją łacińską, która brzmi - Errare humanum est co znaczy - mylić się jest rzeczą ludzką. Przedstawiła przykładowy katalog zdarzeń niepożądanych, które dosięgły pacjenta. Wśród zdarzeń niepożądanych wymieniła te związane z: farmakoterapią, przetaczaniem krwi i jej składników, dotyczące sprzętu medycznego oraz wyposażenia i organizacji pracy. Rozwijając dalej temat podała najczęstsze czynności skutkujące ZN. Wymieńmy chociażby: podanie niewłaściwego leku, podanie niewłaściwej dawki leku, podanie leku niewłaściwemu pacjentowi, podanie leku w niewłaściwym czasie, podanie leku niewłaściwą drogą, podania leku z zastosowaniem niewłaściwego rozpuszczalnika, podanie leku po upływie terminu ważności, niewłaściwa identyfikacja pacjenta przed przetoczeniem krwi, podanie niewłaściwej jednostki, ciało obce pozostawione w polu operacyjnym, mylna identyfikacja pacjenta, mylna identyfikacja procedury, zlecenia lekarskiego, mylna identyfikacja miejsca operowanego, uszkodzenia ciała w wyniku zabiegu operacyjnego, niewłaściwa diagnoza, upadki.
Co zrobić kiedy już się zadzieje zdarzenie niepożądane? Otóż pracownik medyczny, który stwierdzi wystąpienie zdarzenia niepożądanego niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie bezpośredniego przełożonego tj., np. Kierownika lub Pielęgniarkę Oddziałową i/ lub lekarza sprawującego opiekę nad chorym/ lekarza dyżurnego. W przypadku zaistnienia zdarzenia o charakterze bardzo ciężkim, konieczne jest niezwłoczne powiadomienie Z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa, a po godz. 15.00 i/w weekendy oraz dni świąteczne - Lekarza Dyżurnego Szpitala.
Dlaczego należy zgłaszać zdarzenia niepożądane? Po pierwsze dla bezpieczeństwa pacjentów. W celu ustalenia celów poprawy jakości, aby zapobiegać wystąpieniu ZN w przyszłości. Po to, aby wiedzieć, z jakimi zdarzeniami w danej placówce medycznej są problemy i jak im przeciwdziałać. Dla ustalenia przyczyny i okoliczności wystąpienia zdarzenia, aby unikać ich powtórnego wystąpienia w przyszłości. Jesienią planujemy przeprowadzenie szkolenia w temacie zgłaszania zdarzeń niepożądanych. Proszę obserwować naszą stronę internetową.
Tomasz Czech
Należy pamiętać, że wszyscy odpowiedzialnie wykonują swoją pracę i nikt z pracowników nie ma zamiaru wyrządzić umyślnej szkody pacjentowi. Zdarzenie niepożądane wynika najczęściej z określonych braków lub niedomogów systemowych połączonych z konkretnymi uwarunkowaniami i okolicznościami środowiska pracy.